A fishing adventure…

Anledningen till att vi inte fick så mycket fisk och förlorade många drag… The reason we didn’t catch as much fish and lost manu luars.
Två vänliga själar som snällt bogserade oss. Two friendly souls who towed.

Mulungushi damm är en vacker och för mig betydelsefull plats, har väl med vattnet att göra när man är född på en ö! Där finns en gammal båtklubb, en förening vi är med i. Många har byggt egna stugor där, men vi tältade denna gång, då vi inte har egen stuga. Några släktingar gjorde oss sällskap. Det var en del andra på plats i sina stugor då det var långhelg (måndag var nationaldag). Efter att ha packat och packat upp (såg ut som vi skulle vara borta flera veckor!), var vi ute en sväng på dammen på lördagseftermiddagen. Ett dopp i poolen hanns ockå med då det var olidligt varmt.

Söndagen bjöd på lite mer fiske, men vi fastnade i många nät då lokalborna fiskar överallt. Har aldrig sett så många nät. Fortsätter det så kommer det inte finnas mycket fisk kvar. Många båtar ute på vattnet, men jag tror nog vi fick mest fisk. Tills vi fick motorstopp, vi lyckades dock ganska snart vinka in en båt. Ett ungt par som snällt bogserade oss tillbaka till båtklubben, där Bertil fick hjälp att rätta till problemet och vi var ute igen på vattnet efter lunch.

På måndagsmorgonen åkte de andra mot lusaka redan efter frukost så jag, Bertil och Albin var på vattnet redan kl 08. Allt började bra, jag fick napp och drog upp en stor fin “yellow belly”. Vi åkte längre upp till de bästa fiskeplatserna där vi fångat mycke fisk tidigare. Men när vi skulle vidare ville motorn inte starta. Samma bekymmer med startmotorn som de hade lagat dagen innan. Vi drev i land och Bertil lyckades efter en stund få igång motorn, jag och Albin hoppade snabbt tillbaks i båten och vi drog iväg, men kom inte längre än 200 m. Motorn slog av, Bertil försökte i säkert 30 min,, motorn kom igång men slog av. Tillslut var även batteriet helt slut och motorn fick inte bränsle. Inte en båt i sikte. Men vi hade i alla fall vinden på vår sida, sakta drev vi åt rätt håll. Stekande sol. Tillslut kunnde vi se båtklubben, vi kom ut på lite mer öppet vatten. Men vad händer, hur osannolikt det än låter så vände vinden! Vi började istället driva tillbaka, mot en djup vik. Inga åror i båten. Bertil hoppade i vattnet, för att svalka sig, men också för att försöka styra båten åt rätt håll. När han hoppade i båten igen började vi genast driva åt fel håll och jag kännde att det var min tur att göra en insats. Djupt mörkt vatten, och tanken på att man aldrig kan känna sig helt säker i afrikanska vatten fick paniken att komma krypande och jag var snabbt uppe i båten igen. Långt borta mot båtklubben kunnde vi se båtar åka fram och tillbaka med folk på vattenskidor, men ingen såg oss stå och vifta. Bertil simmade länge och drog båten åt rätt håll, bort ifrån viken. Jag paddlade så gott jag kunnde med locket till motorn… Albin satt och drack upp allt vatten och läsk. Tillslut hade jag samlat tillräckligt med mod för att göra ett nytt försök i vattnet och jag bytte av Bertil. Simmade framför båten med ena armen hållande ett rep för att dra båten mot vind. Efter tre timmar på drift drog vi oss tillslut i land, en bra bit från klubben men på rätt sida om viken. Först då blev vi upptäckta och två män kom med sin båt och bogserade in oss. Möra i armar och ben och något brända av den stekande solen men trots allt vid gott mod kom vi i land. Sen var det gott att få mat innan det var dags att packa och åka hem igen, till den lite mindre äventyrliga vardagen!

4 thoughts on “A fishing adventure…

  1. Fy vad hemskt!
    I remember something similar happen to dad, Ber and I one evening on our way back. It was windy, rainy and very scarey….But dad had ores in the boat!

  2. Herre jösses vilket äventyr, vet inte om jag hade vågat hoppa i….. Blir det åror i båten nästa gång? Skönt att allt gick bra i alla fall!
    Kramar till er alla// Maria

  3. Vilken tur att krokodilerna inte var hungriga just då och att allt gick bra. Lite ont i musklerna får man väl stå ut med? Ha det bra kramar från Christina o Tage

Leave a Reply

