Death on the road

 

One evening driving home I suddenly saw break lights ahead of me in the dark, so I slowed down, but thought it´s someone turning. When I came closer somebody apeared in the dark waving something and on the road there was broken branches. Since that is a common way to warn when you´ve had a puncture I turned out in the road slightly, and almost bumped a body! I just managed to manover round it, and a bit shaky I carried on driving. You don´t stop after dark when it is obvious that it is to late to help. Later a learned that the person had been so badly damaged that they first had failed to identify the body. A scary but unfortunatly common cenario as the trafic here is very dangerous. Heavy trafic, alcohol, no reflectors, lots of people walking along the roads. The worst is that I´m somehow getting used to this. When I reached home that same evening I even forgot to tell my husband about the incident. In Sweden I know very few that has been involved in an accident and it´s usually small ones. Here, pretty much everybody has in one way or another been involved in an accident. To pass an accident when driving a longer strech is only too common. But there´s little one can do, so just say a prayer and press the exellerate!

Svenska:

En kväll när jag körde hem såg jag plötsligt bromsljus framför mig i mörkret så jag saktade ner, men tänkte att det väl var någon som skulle svänga. När jag kom närmre dök en person upp ur mörkret viftandes något och på vägen låg avbrutna grenar. Eftersom man ofta lägger grenar på vägen när man stannat för punktering eller annat så svängde jag ut en aning i vägen, och höll på att köra rakt över en kropp! Jag lyckades med nöd och näppe göra en undanmanöver. Lite skakis körde jag vidare. Man stannar inte en mörk kväll när det uppenbarligen är försent att hjälpa. Senare fick jag höra att personen i fråga hade blivit så illa tilltygad att man först inte lyckats identifiera denne. Ett otäckt, men tyvärr allt för vanligt cenario då trafiken här är väldigt farlig. Tung trafik, dåliga fordon och vägar, alcohol, massor av människor som går längs vägarna, inte en reflex så långt ögat når (tänk va Åsa…;). Det värsta är att jag på nåt sätt börjat vänja mig eller blivit avtrubbad. När jag kom hem samma kväll glömde jag till och med att berätta om händelsen för min man. I Sverige känner jag ytterst få som varit inblandade i en bilolycka och oftast handlar det om mindre såna. Men här har i princip alla på ett eller annat sätt varit inblandade i en olycka. Att köra förbi en olycksplats när man kör en längre sträcka är snarare regel än undantag. Men det är lite man kan göra, det är bara att be en bön och trycka gasen i botten!
 

One thought on “Death on the road

Leave a Reply

