1-2-3

Denna vecka har kännts lite som en uppförsbacke då jag insett vilka olika nivåer barnen ligger på, trots att de är ungefär i samma ålder. Delar ju upp dem i två grupper och låter de yngre pyssla med lättare uppgifter eller lek, då jag försöker undervisa mina 5-6 åringar. Vi har koncentrerat oss på att lära känna igen siffrorna 1 2 3 och deras värde. För några av barnen har detta varit lekande lätt medan andra inte alls förstår vad en siffra är för något. Barnen börjar dessutom bli så pass hemtama att jag ofta måste höja rösten mer än en gång för att få deras uppmärksamhet. Häromdagen var jag dessutom helt själv (brukar alltid ha en hjälpreda) och såklart var det full klass, det var stundom kaos och till och med den lilla tjejen som hittills varit ordentligt blyg för mig vågade hitta på bus! Jag fick ta till hela mitt knapra Bemba ordförråd för att få lugn i klassen! Men vi avslutade med att sjunga “a-ram-sam-sam” vilket verkade få samtliga involverade.


This week has been an uphill battle, as I have seen the different levels the children are on, even though they are about the same age. I divide them into two groups and let the smaller children play or practice basic tasks, while I try to teach my 5-6 year olds. We have been consentrating on recognising number 1 2 3 and understanding their value. This has been a piece of cake for some while others fail even to understand what a number is. The children are also starting to get used to the enviroment and I often have to raise my voice more than once to catch their attention. The other day I was by my self (usually got a helper) and offcourse all the class came, it was occassionally caotic and even the little shy girl became naughty! I had to use my whole (…) bemba vocabulary to calm the class down! But we ended off singing “a-ram-sam-sam” which seemed to get everyone involved.

Leave a Reply

