Not without my nanny!

Every morning at 07 Irene and Fines come to work, my house that is. They lay the breakfast table, clear the dishes and clean the house, if there is laundry they take care of that too. They also do the job of babysitting when needed during the day and when I go in to town. Having a maid, as it is called here, employed is something that pretty much everyone in Zambia has (except if you are one yourself off course). After close to seven years here, I honestly don’t know if I could make it without a maid! Sounds like I’ve become spoiled, and yes, maybe I have a little. But then remember that there are no ready cooked meals or even short cuts in the kitchen, the dishes are washed by hand and ALL the laundry has to be ironed or you will risk getting little horrible worms under your skin. And if we only dusted the house in time for Christmas, we would not see thru the sitting room! It is also very nice to be able to do the groceries or sit at the internet café without whiney children hanging on you. The children love their Fines and Irene and I feel that I leave them in safe hands. Now, this does not mean that I take less responsibility for my children, that I sit and paint my nails all day. I would rather claim the opposite, I am able to have much more quality time with them. Without feeling stressed over a messy house and the growing pile of dirty laundry. Besides I think it’s good for the marriage, no tired nagging of who should do what. Who wouldn’t like to be spared that!? I am very privileged and grateful to have it this way, a highly valued luxury!

 

Svenska:

Varje morgon kl 07 kommer Irene och Fines till jobbet, dvs hem till oss. De dukar fram frukost, tar hand om disken och städar sen huset, finns det tvätt tar de hand om den också. De fungerar även som barnvakter när det behövs under dagen och när jag själv åker till stan tex. Att ha en ”maid”, som det kallas här, anställd i huset är något som i princip alla i zambia har (om man inte själv jobbar som maid förståss). Efter att ha bott här i snart sju år nu så kan jag ärligt säga att jag inte vet hur jag skulle klara mig utan! Det låter visst som om jag gått och blivit bortskämd, och kanske är jag det också, men kom då ihåg att det inte finns ”mamma scans köttbullar” och snabbmakaroner, disken görs förhand och ALL tvätt måste strykas då man kan få små äckliga larver under huden annars. Och skulle vi bara damma till jul, då skulle huset damma igen! Sen är det otroligt skönt att slippa ha med sig griniga barn när man handlar mat eller sitter på internetkafé. Barnen älskar sin Fines och Irene och jag känner att jag lämnar barnen i trygga händer. Nu betyder detta inte alls att jag tar mindre ansvar för mina barn, att jag sitter och målar naglarna hela dagarna eller så. Snarare är det tvärtom, jag får mycket mer tid till att bara vara med barnen, utan att behöva vara frustrerad över att huset behöver dammsugas och att tvätthögen växer. Dessutom tror jag att det är bra för äktenskapet, inget trött tjat och gnat om vem som bör göra vad! Vem skulle inte vilja slippa det!? Jag är otroligt tacksam över att kunna ha det så, en lyx som är ovärderlig!
(en eloge till alla mammor (och en och annan pappa) i sverige som inte har en Irene som kan hjälpa till att dra lasset!)

 

One thought on “Not without my nanny!

  1. Så fantastiskt för dig Elina, som kan få uppleva detta och uppskatta lyxen du lever i. Du är väslignad! Continue being blessed!

Leave a Reply

