Let it rain!

Så har då regnet tillslut kommit, senare än vanligt men med besked! Igår eftermiddag öppnade sig himlen och åskan tog i med full kraft, var faktiskt orolig att plåttaket skulle lyfta då det gnisslade och skrapade. Bertil och albin som hade åkt iväg fick vänta där de var då de inte kunnde köra hem i regnet, det gick inte att se! Själv fick jah ställa ut skålar där regnet tar sig in… Visst, det har regnat till och från under november månad, men bara tillräckligt för att gräset skulle väckas till liv igen och för att alla insekter ska kläckas eller komma ut ur sina gömmor. Regnspindeln är ingen favorit, en ganska stor spindel som kommer in i husen och springer omkring som om den hade tappat bort sig. Helt ofarlig dock, men jag brukar dra upp fötterna i soffan om jag ser en springa förbi! En som kommer i miljoner är insuan, en larv med vingar. Rättare sagt en svärmande termit, de svärmar runt lysen under natten och tappar sen sina vingar och faller ner på marken (verandan brukar vara helt full av vingar på morgonen). Denna flyglarv är en delikatess som plockas, grillas och äts med stor aptit. Häromdagen hade fines plockat en hel skål under vår ytterbelysning som hon brände på i stekpannan och serverade oss. Svea som är lite rädd för levande insekter hade inga bekymmer med att äta dem grillade! Hon och pappa mumsade i sig en hel skål! Själv föredrar jag popcorn eller chips som snacks…

Ett annat fenomen med regnet är hur allt stannar upp, särskilt inne i stan. Affärerna här har som tak ut över trottoaren och där står folk tills att regnet dragit förbi. Har man ett möte och det regnar ska man räkna med att folk kommer ännu senare än vanligt. Dessutom forsar allt regnvatten på gatorna, för dagbrunnarna är blockerade av sopor. Vägen till gården brukar halvt spolas bort då regnet ofta leds ner på vägen istället för bort. Trots allt, så längtar man till regnet när allt är torrt och dammigt, för regnet kommer med lite svalka, ja, idag har jag till och med tagit en kofta på mig! Nu har regnet tystnat på plåttaket, så det är bäst jag ger mig ut för att utträtta mina stadsärenden!
One thought on “Let it rain!

  1. Hej på dig!
    Verkligen kul att läsa om din vardag och vad ni har för er lååångt där borta…. Jag läser men är ruggigt dålig på att kommentera men nu gör jag ett undantag! Regnspindeln, inte var det de där platta som mest satt stilla på väggen? Ha ha de där insekterna ja, det är väl en av de få sakerna som Matte inte har tyckt smakat gott eller intressant! Skriver lite om min vardag när jag ändå är här…
    Här är allt bara bra! Ett härligt snötäcke har lagt sig över landskapet, nu har det varit nästan tö ett några dagar så jag hoppas att det blir kallt igen så vi får behålla vintern! Trots att det just nu är superhalt på vägarna och att det inte alls har varit roligt att köra till Idas träningar den senaste tiden… Men det blir ju så mycket ljusare med snö och håller det sig kallt är det inte lika halt!Annars är det fullt upp med julstädning, julbak, julkort, julklappar, julgodis och allt annat som hör julen till!

    Ha det så jättebra och hälsa hela familjen! KRAM Maria

Leave a Reply

