Julstämning sökes!

Det är lika lurigt varje år, att hitta julstämningen. Var just på Shoprite (typ lortigt ica) och där dånade julmusiken ur högtalarna, medan svetten rann längs ryggen… Glitter och tomtar känns liksom helt malplacerade här, dessutom är ju alla tomtar vita… Här firar folk jul med att köpa en kyckling och vitt bröd, om man har råd. Tomten kommer inte till många hus här (det är väl för varmt, han är ju vinterklädd!). Det är i och för sig skönt att slippa hela den komersiella biten med julen, inga krav på att barnen ska ha “årets julklapp” och att huset ska vara pyntat inte bara utifrån och in utan även med de trendigaste i pyntväg. Istället går folk i kyrkan och blir påminnda om vad julen egentligen handlar om. Jesu födelse. Vi försöker förståss hålla på så många svenska traditioner som vi kan och fixar julbord och klappar på julaftonskvällen. Har t o m kalle anka på dvd anno 2006. Men man får jobba hårt för att få fram lite stämning och den brukar inte innfinna sig förren sillen och köttbullarna är framdukade och maken och svärmor kommit hem från bageriet efter att ha sålt sisådär 3000 limpor vitt bröd, då julafton är den dagen vi säljer mest bröd på hela året. Så jag måste hela tiden påminna mig om att julen trots allt närmar sig så att jag hinner med allt pepparkaksbak och kolakokning. I år kan jag i alla fall handla julklappar i det nya luftkonditionerade shoppingcentret i Lusaka och slippa känna svetten rinna längs ryggen!  

One thought on “Julstämning sökes!

  1. Va kul med en blogg Elina! Jag sitter här och försöker plugga men det går lite sådär. Förundras också över att det redan(!) är ett år sedan jag var hos er. Känner igen Shoprite känslan men jag kom ju i alla fall hem till svensk jul. Hoppas kolakoket går bra (det gick ju inte så bra för mig förra året om du minns..stod o svettades med den där jäkla tjongen!). Tänker på er!

Leave a Reply

